Inteligenta pe Planeta e constanta, dar populatia creste! :)

Fraza din titlu, cantitatea de inteligenta e constanta, dar populatia creste, suna ca un banc bun.
Din pacate, statistica o confirma. Devenim din ce in ce mai prosti.

Un studiu inceput in anul 1950 urmareste IQ -ul mediu din 185 de tari.
Daca in 1950, IQ-ul mediu era de 91,6,  in anul 2000 scazuse la 89,2 iar extrapolarea pentru 2050 arata ca vom ajunge la un IQ de doar 86,3.

Si asta in timp ce ne inmultim ca bacterile sau ca un cancer care isi distruge gazda, mediul in care traieste.

Privind cifrele te infiori:
Daca pe la 1800 pe tot globul erau doar aprox 970 milioane de oameni, dupa doar  150 ani, pe planeta erau deja 2600 milioane, aproape de 3 ori mai multi.
Iar dupa inca doar 50 de ani, adica in anul 2000, eram deja peste 6 miliarde. Te intrebi cat mai suporta biata planeta.

Presupunand prin absurd ca rata exponentiala a cresterii populatiei se pastreaza, si tinand cont de suprafata de uscat a Terrei, matematic rezulta ca in anul 2700, densitatea populatiei va fi de un om pe fiecare 1 mp!!!
Am fi toti ca in autobuz sau ca intr-un magazin aglomerat, inghesuiti peste tot, pe fiecare particica de uscat. Horror!
Sigur, resursele limitate vor impiedica acest scenariu apocaliptic dar viitorul nu suna bine.

Incredibil, cu peste 6 miliarde de oameni pe glob si totusi inca se vaneaza animale a caror numar total am reusit sa-l coboram la cateva sute sau chiar doar cateva zeci de exemplare.
Si tot datorita activitatii noastre distrugatoare dispar cateva specii zilnic. Atentie! Nu indivizi, nu rase, ci specii intregi!!! Zilnic!

La muzeul de istorie naturala din Viena, am vazut o chestie care m-a ingrozit. O specie de foca sau leu de mare, descoperita in 1750, a fost vanata total, pana la exctinctie in 45 de ani, pana in 1795. Foarte si tipic uman….
Cu adevarat, despre oameni nu se poate spune decat,  multi dar prosti…. sau mai grav, tinand cont de cum ne distrugem mediul si pe noi…. prosti, dar multi.

11 comentarii

Din categoria Filozofie - Religie, Stiinta, Uncategorized

11 răspunsuri la „Inteligenta pe Planeta e constanta, dar populatia creste! :)

  1. Felicia

    Ha,ha, nu pot sa zic ca nu m-ai distrat cu mesajul tau furios. Ai si tu deptate, dupa ce ai coborat doar de cateva zile din peisajul de poveste din creierul muntilor ,orice loc e supraaglomerat si ti-a fost invadat „metrul tau patrat”.
    Eu nu prea cred in statistici pentru ca sunt discutabile in primul rand,iar in al doilea rand evolutia viitoare mai depinde si de altceva decat ceea ce a fost.Dar problema nu consta in numarul de oameni si nici in marimea IQ-ului ci in nesimtire. Si in privinta asta nu pot zice ca sunt prea optimista ,mai ales ca vad cum sunt cei din generatia care vine din urma si care va fi viitorul. Poate pentru ca speram ca au venit pe planeta asta cu o alta energie ,sau ca fiind tineri sunt mai receptivi. Dar nu vad o schimbare in sensul asta. Cu cateva exceptii care au existat in orice timpuri vad , in general, dezinteres pentru ceea ce este in jur si ce lasa in jur. Chiar ma gandeam de unde vine asta ? Ceea ce imi vine in minte e faptul ca sunt dezamagiti de lumea in care au venit si nu cred ca merita sa dea ceva bun inapoi. Sau multi sunt frustrati si furiosi si se razbuna pe tot ce pot. Imi vine in minte un simplu gest care poate pare inofensiv si care e atat de obisnuit :scuipatul pe jos. Si nu e vorba de o necesitate fiziologica ci de manifestarea unei atitudini. Eu as spune ca civilizatia noastra va putea fi considerata evoluata numai atunci cand nu s-ar mai scuipa pe jos. Pai gandeste-te la ceea ce inseamna sa scuipi pe cineva. Si-apoi daca ne gandim ca ceeea ce se face e ca oamenii scuipa Pamantul , lucrurile nu arata prea bine. Ha, ha, s-ar putea scrie o carte despre scuipatul pe jos si efectele asupra galaxiei noastre. Ceea ce cred eu e ca toate plecaca de la faptul ca oamenii se limiteaza foarte mult si nu-si vad mediul ca o extensie a lor. Problema e ca mediul oricum e o extensie a omului asa ca il reflecta exact.
    Stii conceptiile mele despre faptul ca noi ne cream realitatea. Dar nu-mi iesea ceva la socoteala si anume,de ce trebuie sa suporte unii ceea ce fac altii? Raspunsul mi-a venit foarte clar din filmul „The Secret”.Pentru ca ne concentram toti pe chestia respectiva. Atunci cand respingem si vorbim cu furie de ceva ,alimentam cu energie acel ceva si il facem sa existe in continuare . Uita-te si tu ce furios erai cand scriai articolul.Sau,ha,ha,ha ,eu,care am zis ca civilizatia noastra e nesimtita. Am contribuit la crearea unei realitati pe care nu ne-o dorim.
    Si care ar fi totusi solutia? Poate nu sa ne ingropam in statistici si sa facem previziuni fataliste asupra viitorului. Poate ca am reusi mai degraba daca am intoarce privirea de la ceea ce nu ne convine spre ceea ce ne-am dori sa fie. Sa fii visator nu inseamna sa nu mai fii realist , ci poate insemna cea mai buna posibilitate de a iesi din cercul vicios in care ne cream mereu aceeasi realitate care ne scoate din sarite.
    Asa ca indreapta-ti atentia mai mult spre frumosii nostri munti si spre stele , ca sa-ti „maresti metrul patrat” .
    Cu cat omenirea va privi mai mult spre cer,cu atat o sa ne fie mai bine pe Pamant…

    Te puup…

  2. Chris

    Salutare,

    Interesanta perspectiva, Felicia, referitoare la realitatea creata de noi, prin atentia canalizata asupra diferitelor aspecte. Se pare ca sta in puterea noastra sa ne cream o realitate minunata destul de simplu, ignorand aspectele deranjante… Si totusi, sunt zile, cand patesc la fel ca Vale si nu pot sa nu ma intreb, cum naiba se face, ca mama prostilor este mereu gravida?

  3. Felicia

    Ha,ha,pai o fi simplu sa creezi realitatea ,dar ti se pare simplu sa nu te mai concentrezi pe aspectele negative incat sa poti crea realitatea minunata pe care o vrei? Mie mi se pare greu de multe ori. Dar incurajez si eu pe altii , ca sa ma incurajez si pe mine . Si ca sa creasca vibratia planetei .Te-ai gandit ca poate planeta asta e un fel de „tabara de supravietuire”pentru noi,spiritele care ne-am intrupat aici? Nu in sensul de a supravietui ,ci de a ne cali ,de a ne baza mai mult pe forta noastra interioara .Zic si eu ,asa.Dar imi place mai mult sa cred ca viata nu trebuie sa fie o lupta si ca omenirea va reusi sa se civilizeze mai repede. Citeam undeva ca pentru a se produce o modificare in constiinta unui grup de indivizi e nevoie de „o masa critica”de 5%. Deci poate mai avem sanse ca „prostii” sa se molipseasca de bun simt pana mama lor ajunge la menopauza.

  4. Cred ca intr-adevar ar fi bine sa te poti concentra pe aspectele pozitive. Intotdeauna. De fapt asta ma face pe mine un optimist incurabil si un idealist naiv. Si cred ca daca speri si crezi in bine, te inconjuri de o aura pozitiva, si ti se vor intampla lucruri bune.
    Asa ai avea o viata mai buna si mai senina.
    Dar oare nu e pacat sa ignori nesimtirea celor din jur si sa te retragi intr-un cocon de multumire personala fara sa incerci sa-i schimbi. Eu oscilez intre „sa intorc si celalalt obraz” sau sa pun mana pe o bazooka.

  5. Felicia

    Nu cred deloc ca ar trebui sa ne simtim vinovati daca am reusi sa ne construim un „paradis” in mica noastra „ograda” . Cred ca toti ne-am alege un presedinte care s-a dovedit a fi mai intai un bun primar. Nu faceam aici aluzii politice. Dar sloganul „schimbarea incepe cu tine” mi se pare cat se poate de valabil. In momentul in care o sa ne schimbam in asa masura incat fericirea noastra sa nu mai depinda de lumea din jur va fi un mare salt al omenirii . Pui problema daca nu e pacat sa nu incercam sa schimbam lumea. Depinde in ce sa o schimbam si cum sa o schimbam. Se pare ca in privinta asta oamenii nu prea au cazut de acord.Si asa a luat nastere istoria omenirii, care e plina de absurditati. Cum spuneai si tu,nu stii daca“sa intorci si celalalt obraz” sau sa pui mana pe o bazooka. Pai asta s-a facut si pana acum,cu nici un rezultat in directia dorita de noi. Adica a ajunge la o lume civilizata. Recunosc si eu ca imi vine nu de putine ori sa recurg la a doua varianta . In ce priveste prima varianta nu o consider „sanatoasa” nici pentru individul in cauza,nici pentru societate. Eu personal am prea mult simt al „eu-lui uman” si chiar furie, ca sa nu intorc fiecare palma primita. Dar dincolo de mica scena in care tot facem schimb de „palme” sunt constienta de marea scena in care spiritele noastre divine au scris scenariu si regia . Si mai cred ca schimbarile de scenariu se pot face doar din pozitia asta de catre oricine ajunge in ea. De aceea cred ca cea mai buna metoda de schimba lumea este de a face frumoasa lumea din noi, indeajuns incat sa simtim „multumire personala” .A tinde catre multumire personala nu inseamna egoism sau a te retrage intr-un cocon. Ci a te „umple” mai intai pe tine pentru ca apoi sa ai de unde darui lumii din jur .

  6. A

    Articolul acesta mi-a adus aminte de un film satiric la adresa regresului inteligentei umane( ipotetic….sau nu?!): Idiocracy

  7. He, he! Acum ma uitam, de cand am scris articolul, povesteam de 6 miliarde, iar acum deja suntem peste 7 miliarde!
    Ideea din film nu e chiar deloc ipotetica… gandeste-te, odata cu evolutia tehnologica, nu mai exista nicio presiune genetica, de selectie, care sa avantajeze inteligenta si sa elimine rapid si scurt prostia. Ba dimpotriva! Poti fi un individ cu IQ oricat de redus, nu mori, ba tot esti vaccinat, imunizat, ai ceva ajutor social si poti doar sa bei, sa-ti bati nevasta si sa faci copii in prostie. Copii care o sa-ti mosteneasca genele. Si care la randul lor vor face copii… Si trag in jos IQ-ul mediu… 😦 Hmmm… asta ar merita un articol separat…

  8. A

    Da, stiu. Nu e nicun bai, Vali. Let the robots do the work and let the humans take a break!

    Cu riscul de a crea o polemica, zic pe scurt : admit faptul ca avem nevoie de ceea ce ne ofera tehnologia( o parte din ea ), si totodata tind sa ii dau dreptate lui Eliade( fac o mica modificare) care spunea ca tehnologia inseamna regresul spiritualitatii ( umanitatii).

    Ah, mi-am adus aminte iar de un film: Mr. Nobody. Oare o sa fie posibil ca tehnologia in viitorul viitorului, sa ucida moartea? ….si daca am combina ideea din asta cu cea din Idiocracy lucrurile o sa decurga in felul urmator:
    Pana ce procesul de tampitizare o sa ajunga la o finalitate , vom creea roboti specializati pe activitati cotidiene, stiintifice s. a pentru a face munca in locul nostru. Dupa aceea noi ne vom obisnui cu noul demers al lucrurilor si opa!…treptat, incetisor( sau nu) ne vom apropia de acea finalitate, unde IQ o sa dea cu minus. Ceea ce urmeaza si se „exerseaza „chiar si in zilele noastre este drumul catre autodistrugere.

    The end.Sfarsit( chiar ca sfarsit). Ok, probabil am exagerat, o duc in extrema Sf-urilor, desi is chiar foooarte interesante.

    Asa….asteptam articolul!

  9. A

    Mda..
    Asta daca o sa mai fie posibila o autodistrugere….-> cum scrie in Biblie pe undeva..o sa va cautati moartea si nu o veti gasi.

  10. Wow… nasol!
    Eu ma intreb ce va fi cand robotii/computerele vor depasi inteligenta umana?! In ritmul actual asta se va intampla in max 50ani!
    Atunci vor fi vremuri interesante de trait… sau poate dimpotriva…

  11. A

    Asa-i:))…Dar pentru cei curiosi, probabil o sa se (re)inventeze aparatul pentru „criogenat”/ hibernare.

Lasă un răspuns

