Probleme cu MAF -ul la VW Passat


Zilele trecute, RBK, Rebe 🙂 batranul, credinciosul si greu incercatul meu VW Passat, a dat semne de oboseala.

Simtome:
A pierdut brusc din putere. Masina nu mai tragea, nu te mai baga in scaun cand bagai acceleratia la maxim, urca pana la 2000 de ture apoi gata, lent, foarte lent mai sus, lenesa rau, si iti trebuia un secol sa treci de 90 – 100km/h. Fiind obisnuit sa tasnesc in depasiri fara probleme, acum am avut parte de adrenalina en-gros. E palpitant sa apesi pe acceleratie la maxim cu un VW TDI si sa te trezesti ca nu treci de o dacie, iar tir-ul din fata nu incetineste.
Ok, primul lucru, m-am gandit la filtru de motorina. L-am schimbat dar masina mergea la fel.
Am primit sfaturi cum ca: ”E clar! Sigur e dusa turbina, sau filtrul de aer.” Filtrul de aer nu avea cum sa fie, pentru ca nu te lasa brusc. Ramanea turbo, dar parca nu-mi venea sa cred. Aveam senzatia ca turbo merge si la passat nu te lasa turbo prea usor.
Stiam ca exista si limp mode, un mod de protectie in care te baga ECU, computerul de bord, daca detecteaza vreo avarie majora. Dar pe bord, nimic aprins. Nici timp si nici chef sa bag masina in service nu aveam. Plus ca ma trezeam ca-mi schimba aia turbina de pomana si le fac cinste cu vreo 2000Eur. Deci, ma apuc de capul meu sa verific lantul de senzori. Intuitia imi spunea ca e vorba de alimentare, aer sau motorina. Hai sa verific senzorul MAF sau debitmetrul de aer.

MAF, Mass Air Flow meter sau debitmetru de aer – este senzorul care indica computerului de bord, ECU, cantitatea de aer care intra in motor. Daca aveam VAG-COM si cablu de diagnosticare, era simplu si clar, dar nu aveam. (ulterior mi-am construit un cablu care m-a ajutat mult la diagnosticari)
Trec la cea mai simpla verificare. Am scos firele de la MAF, l-am deconectat si am testat masina. Click pe fotografii pentru marire.


Surpriza mare! Masina tragea clar mai bine cu el deconectat! Buuun, hai sa vad ce pot face. MAF-ul e localiziat pe galerie, dupa filtrul de aer. La Volkswagen Passat pe stanga, la skoda undeva in dreapta, pozitia variaza de la model la model, oricum e usor  accesibil. L-am scos din din cele doua suruburi, atentie, cu cap in stea. El este fixat intr-un suport (tub) care poate fi scos cu totul in caz de nevoie. Daca nu gasiti surubelnita cu cap stea, atunci,  cu un bomfaier si multa, multa grija, fara vibratii, crestati capetele suruburilor si le adaptati pentru surubelnita normala.

MAF-ul la autopsie: senzorul e cel de langa capul chibritului.
MAF lucreaza astfel: o pelicula sau un filament rezistiv primeste curent si se incalzeste la o temperatura constanta T. Un termistor masoara temperatura filamentului. Cand aerul sufla peste filament, il raceste, termistorul detecteaza scaderea temperaturii si comanda trimiterea a mai mult curent. Computerul de bord apreciaza cat aer intra, in functie de necesarul de curent absorbit. In fotografii vedeti maf-ul demontat. Defectele MAF-ului pot apare in principiu datorita prafului depus pe el, distrugerii filamentului datorita oxidarii si vibratiilor, si in multe cazuri, daca aveti filtru de aer tip sport, cu ulei, picaturi fine din acest ulei se depun pe MAF. In Romania, praful plus socurile date de gropi, limiteaza viata debitmetrului de aer cam la 100.000 km.MAF-UL DEMONTAT: la marire se observa circuitul aerului peste senzor.
Desigur se tine cont si de traductorii care compenseaza pentru temperatura si umiditatea aerului., iar rezultatul se masoara in grame.  Ca o nota, unele debitmetre de aer nu dau la iesire valori analogice, variatii ale tensiunii ci sunt digitale, cu iesire in frecventa. De ce sunt asa complicate? Mi-e dor de motoarele in care doar suflai in bujii si platine, si porneau.

.

FOTO CLOSE-UP CU SENZORUL:
se observa pelicula cablajului distrusa, cojita, stanga  jos.

OK, deci, l-am scos din galerie si am scufundat, inmuiat si clatit bine in alcool izopropilicc pur, partea cu senzorul. Merge si cu solutie de curatat carburatorul. Treaba asta trebuie facuta cu mare grija, este vorba de un filament FOARTE FIN! (foto) Nici sa nu va ganditi sa bagati betisoare cu vata sau alte chestii. Daca nu merge cu clatitul puteti da cu spray de contacte, dar indirect si cu grija ca jetul de la spray rupe filamentul.
Dupa curatare l-am montat la loc si am testat masina in sarcina. Mergea evident mult, mult, mai bine dar parca nu multumitor.
ATENTIE: MAF-ul se curata asa intreg, cum e scos de pe masina! In nici un caz sa nu-l demontati! Circuitele si senzorul nu sunt vizibile! Fotografiile cu cel demontat sunt facute pe un MAF defect definitiv!!! Nu dati vina pe mine daca va stricati masina!

Verificati ca circuitul fluxului de aer sa fie liber si clatiti, imersati in solutie partea cu senzorul. Curatiti si mufa cu contacte. Acolo merge un curatat mai energic. Defectul poate fi doar o lamela oxidata usor. La montaj, atentie la sensul de curgere al aerului. si grija sa nu scapati nimic in interiorul galeriei de admisie. Nu vreti un motor nou!

Pierburg si Bosh side by side
Vader also there 🙂

Asa ca m-am hotarat sa-mi iau un alt debitmetru de aer, unul Pierburg. Original e MAF Bosh dar MAF Pierburg e mai fiabil, mai ieftin si se potriveste bine. Iar pe cel Bosh abia asteptam sa-l supun unei autopsii. 🙂 Rezultatele autopsiei se vad in aceste fotografii.
Hurray, a venit MAF-ul nou. Este aproape identic. L-am montat si am testat din nou masina. Mergea super, ca noua! Alta viata!

Diferente intre Pierburg si Bosh: La unele, mai vechi, difera usor mufa cu contactele, dar nimic esential, pinii sunt identici. Datele transmise de Pierburg indica usor o cantitate mai redusa de aer, dar din nou, neesential. Pretul: Pierburg in jur de 70Euro, Bosh salta linistit destul peste 100 Euro.


Deci, daca aveti masina volkswagen passat tdi sau skoda tdi sau orice altceva tdi cu MAF, cand nu mai trage masina, si aveti simptomele descrise mai sus, nu intrati in panica, intai deconectati MAF-ul. Daca nu e nici o schimbare sau probabil merge mai bine, stiti cine e vinovatul si pasii de urmat.
Intr-un alt post, o sa scriu de alta defectiune frecventa, care pare grava dar usor de rezolvat. Motorul merge rau, aiurea, parca in 3 cilindri, masina nu trage si se clatina, senzorii, martorul pe bord, becul de ABS – ESP se aprind. Foarte probabil: Mizerie pe contactele injectoarelor.

Alte articole interesante si cu legatura:
Aici –
Turbo TDI, schema legaturilor: valva N75, EGR, N18, N239
Aici: –  imagini si pasii pentru schimbartea tuturor filtrelor la VW Passat cu foto detaliate – filtrele de aer, ulei, motorina, polen

TAGS: MAF VW PASSAT, DEBITMETRU, NU TRAGE MASINA, MOTORUL NU ARE PUTERE, TDI, TURBO, 

OCAZIE: TEREN DE VANZARE IN BRASOV, ZONA CENTRU VECHI: 2126mp

1.552 comentarii

Din categoria Auto, Uncategorized

1.552 de răspunsuri la „Probleme cu MAF -ul la VW Passat

  1. Madalin

    Am un passat 2007, motor 2000 TDI,imi scade puterea brusc cand trec peste 100,cand o opresc si o pornesc isi revine dar din nou imi scade puterea si imi apare si arculetu,am pus testeru si imi da supraalimentare ce poate fi?

    • Silviu

      In caz ca nu iti mai apare si alt senzor stricat care sa induca in eroare amestecul AFR atunci clar supraalimentarea este din cauza turbinei incarcata cu motorina nearsa (calamina). Cauza: mersul subturat sau un senzor dupa cum am mai spus. Iti recomand sa dai jos turbina si sa o cureti sau sa o duci la un service care se ocupa cu asa ceva.
      PS: La diesel cand le folosesti pe oras e recomandat sa le mai scoti pe autostrada/centura si sa le dai in gura in treapta 3 si 4 pana la 4000 rpm. Nu o sa planga ci o sa fie mult mai sprintene pe oras.

  2. grigore benea

    salut am un vw passat din anul1999 mot 1.9 tdi senzori de la bord ABS /ESP se aprind si la pornirea motorului

  3. Pingback: Probleme des intalnite la VW Passat B5 (1996 - 2005) - Auto Napoca - stiri din lumea auto

  4. Florentin Ghita

    Am avut aceleasi simptome. Dar la mine era furtunul de vacuum de la rezervorul de vacuum spart. Dupa inlocuire nu mai recunosteam masina care are 101 hp!!!

  5. mihai

    salut, cand nu tragea masina, iti aparea si o spira in bord?

  6. Bogdan

    Salut am si eu un passat b5.5 2003 101cp
    Imi oscilează relantiul la el este posibil ca acest senzor sa fie devina si pt cauză acesta ?

  7. Mulțumesc pentru articol!
    Verific și eu la un passat 1.9 avf , valva75 + furtunoasele de vaccum, senzorul maf.

    Nu mai trage după 100 km.

  8. Mihai

    salut, am aceasi problema, masina nu mai trage, dupa 90 imi ia timp sa ajung la 100, se plafoneaza acolo si imi apare spira in bord.
    sa fie cumva maf ul si la mine?
    pe tester apare presiune scazuta rampa

  9. pirvu florin

    buna seara! acceleratie grea (puturoasa) la vw passat b6 variant 2000tdi! nu trage nu are forta in ea! multumesc

  10. Ovidiu

    Superba expunere!
    Multumesc!

Lasă un răspuns către mihai Anulează răspunsul